03/07/2020 – 01:23
Het aantal mensen dat een verplichting van mondmaskers in bepaalde situaties of omgevingen wil, is in stijgende lijn. Dat blijkt uit de Grote Coronastudie van de UAntwerpen. Vooral in supermarkten en andere winkels is een grote meerderheid voorstander van verplichte mondmaskers bij klanten en personeel.
De veertiende bevraging van de Grote Coronastudie, van de Universiteit Antwerpen en mee ondersteund door UHasselt, KU Leuven en de ULB, werd dinsdag door bijna 27.000 mensen ingevuld. De enquête polste onder meer naar de vakantieplannen van kinderen en jongeren en het gebruik van mondmaskers.
Uit de resultaten blijkt dat meer en meer mensen mondmaskergebruik graag verplicht zouden zien in bepaalde situaties. Sinds begin juni is dat cijfer in stijgende lijn, zeker voor klanten (van 61 naar 77 procent) en personeel (van 75 naar 83 procent) in supermarkten. Ook in andere winkels zijn meer respondenten voorstander van een masker voor klanten (van 55 naar 70 procent) en voor personeel (van 67 naar 76 procent). Alleen in de werkcontext en op straat is er geen stijging.
Meer en meer mensen die rechtstreeks met het virus te maken krijgen, zien ook het nut van mondmaskers in. Het percentage deelnemers dat aangeeft COVID-19-symptomen te vertonen, maar toch zegt nooit een mondmasker te dragen, daalt significant doorheen de tijd. Jongeren trokken er zich er in het begin het minst van aan, maar zijn er zich nu wel veel meer van bewust.
De data tonen ook dat de meeste kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar effectief vakantieplannen hebben. Vijfenzestig procent geeft aan met het gezin op vakantie te gaan. Eén op drie doet een sportkamp, één op vier gaat op kamp met de jeugdbeweging. “Twintig procent van de kinderen en jongeren geeft aan tijd met de grootouders te zullen doorbrengen”, zegt onderzoeker Thomas Neyens (UHasselt/KU Leuven). “Bij de kinderen tot 8 jaar is dat zelfs zowat 25 procent.”
Ps. Uw huisarts heeft dit reeds van in den beginne van het corona-tijdperk aanbevolen !